Boodschap voor de Zieken
Inderdaad, hij die Allah niet kent, heeft een wereld aan onheil boven zijn hoofd hangen. De wereld van degene die Allah kent, is met licht en spirituele vreugde vervuld; in overeenkomst met het niveau van de kracht van zijn īmānHet geloven in de zes pilaren van het geloof (het bestaan en de eenheid van Allah, de hemelse geschriften, de profeten, de engelen, het hiernamaals en de goddelijke lotsbeschikking).Het geloven in de zes pilaren van het geloof (het bestaan en de eenheid van Allah, de hemelse geschriften, de profeten, de engelen, het hiernamaals en de goddelijke lotsbeschikking). kan hij dit ervaren. Onder deze spirituele vreugde, genezing en plezier die uit īmānHet geloven in de zes pilaren van het geloof (het bestaan en de eenheid van Allah, de hemelse geschriften, de profeten, de engelen, het hiernamaals en de goddelijke lotsbeschikking).Het geloven in de zes pilaren van het geloof (het bestaan en de eenheid van Allah, de hemelse geschriften, de profeten, de engelen, het hiernamaals en de goddelijke lotsbeschikking). voortkomen, smelten en bezwijken de kwellingen van fysieke ziektes.
De negende remedie
O zieke die zijn Schepper kent! Vanwege het feit dat ziektes soms tot de dood leiden, brengen zij kwelling, verschrikking en angst met zich mee. Aangezien de dood vanuit een onachtzame en oppervlakkige zienswijze angstaanjagend is, zijn de ziektes die ertoe kunnen leiden zorgwekkend en beangstigend.
Ten eerste dien je te weten en er ongetwijfeld in te geloven dat het sterfuur voor iedereen al bepaald is en niet gewijzigd kan worden. Het komt voor dat gezonde mensen die om ernstige zieken zaten te wenen zelf zijn overleden, terwijl die ernstige zieken genezing ondervinden en blijven voortleven.
Ten tweede behoor je te weten dat de dood niet zo angstaanjagend is als dat ogenschijnlijk lijkt te zijn. Dankzij de onderwijzing van de Koran hebben wij in vele verhandelingen van de Risale-i Nur op een onbetwistbare en onweerlegbare wijze bewezen dat de dood voor gelovigen een bevrijding is van de lasten die uit de verantwoordelijkheden van het leven voortkomen. Het is een vrijstelling van de plichten van dienaarschap die als dienstuitoefeningen gelden gedurende de beproeving op deze wereld. Het is tevens een middel tot zowel de vereniging met negenennegentig van de honderd vrienden en verwanten die naar het hiernamaals zijn vertrokken alsmede het binnentreden van het ware vaderland en het bereiken van de eeuwige gelukzaligheid. Bovendien dient het als een uitnodiging om van de wereldse gevangenis naar de tuinen van het paradijs over te stappen. Het is een beginfase om de spirituele verdiensten te ontvangen die de genadevolle Schepper vanuit Zijn vrijgevigheid als gevolg van de aan Hem gewijde diensten zal schenken.