Boodschap voor de Zieken
De tweeëntwintigste remedie
O broeder die door een zware ziekte als beroerte is getroffen! Allereerst wil ik als goed nieuws meedelen dat beroerte voor gelovigen als een gezegende ziekte wordt beschouwd. Dit had ik vele malen van ewliyāDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt door middel van aanbidding en gehoorzaamheid.’s vernomen, maar het geheim erachter had ik nooit begrepen. Onlangs is bij mij één van de geheimen erachter als volgt opgekomen:
Teneinde Allah te benaderen, zich van de grote spirituele gevaren van de wereld te behoeden en eeuwige gelukzaligheid te verwerven, hebben ewliyāDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt door middel van aanbidding en gehoorzaamheid.’s twee principes gevolgd.
Het eerste principe: het denken aan de dood. Dat wil zeggen dat zij aan het eeuwige leven werken door zich bewust te zijn van het feit dat de wereld vergankelijk is en dat ze in deze wereld plichten hebben en vergankelijke gasten zijn.
Het tweede principe: het doden van de nafs-i emmāraEen aspect van de ziel dat de kwaadaardige eigenschappen van een mens in zich herbergt.. Dat wil zeggen dat zij via onthechting en geestelijke discipline hun nafs-i emmāraEen aspect van de ziel dat de kwaadaardige eigenschappen van een mens in zich herbergt. proberen te doden om henzelf van de gevaren van de nafs-i emmāraEen aspect van de ziel dat de kwaadaardige eigenschappen van een mens in zich herbergt. en de blinde driften te verlossen.
O broeder die de helft van zijn lichamelijke gezondheid heeft verloren! Zonder dat je ervoor hebt gekozen, heb je deze twee korte en gemakkelijke principes in handen gekregen die een bron vormen voor gelukzaligheid. Immers, de toestand van je lichaam doet jou aan de ondergang van de wereld en vergankelijkheid van de mens herinneren. De wereld kan jou niet meer misleiden, noch kan onachtzaamheid jouw ogen versluieren. Bovendien kan de nafs-i emmāraEen aspect van de ziel dat de kwaadaardige eigenschappen van een mens in zich herbergt. iemand die nog slechts een half mens is uiteraard niet middels laaghartige begeertes en verlangens misleiden. Hierdoor kan hij zeer snel van het gevaar van zijn nafs-i emmāraEen aspect van de ziel dat de kwaadaardige eigenschappen van een mens in zich herbergt. verlost worden.
Inderdaad, een gelovige kan dankzij zijn īmānHet geloven in de zes pilaren van het geloof (het bestaan en de eenheid van Allah, de hemelse geschriften, de profeten, de engelen, het hiernamaals en de goddelijke lotsbeschikking).Het geloven in de zes pilaren van het geloof (het bestaan en de eenheid van Allah, de hemelse geschriften, de profeten, de engelen, het hiernamaals en de goddelijke lotsbeschikking)., teslīmiyyaOvergave aan Allah, het accepteren en gehoorzamen van datgene wat Allah middels profeet Muhammed (saw) aan ons verkondigd heeft. en tewekkulHet vertrouwen op Allah, het resultaat overlaten aan Allah na het vervullen van de eigen verantwoordelijkheid. in een korte tijd van een zware ziekte als beroerte profiteren, zoals het geval was bij de onthechting van ewliyāDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt door middel van aanbidding en gehoorzaamheid.’s. Ten opzichte van dit profijt is die zware ziekte slechts een kleine prijs.