Debat met Duivel
Bovendien zou dan ook moeten worden aangenomen dat de verkondiger ervan (saw) – die gedurende zijn leven met standvastigheid alle mensen de bevelen van Allah heeft onderwezen; met zijn oprechte daden de principes van het geloof heeft geleerd; met zuivere en rationele woorden de weg naar istiqāmaHet standvastig blijven in hetgeen Allah de dienaar heeft bevolen en het vermijden van hetgeen Allah de dienaar heeft verboden. Zich houden aan rechtschapenheid door zich te onthouden van ifrat en tefrit (excessiviteit). en gelukzaligheid heeft aangetoond en bevestigd, en die (saw), van wie de geschiedenis van zijn hele leven getuigt, de bestraffing van Allah sterk vreesde; beter dan wie dan ook Allah kende en Hem verkondigde; een vijfde gedeelte van de mensheid gedurende 1350 jaar heeft gecommandeerd en de halve aarde heeft overheerst; opwinding en opschudding in de wereld heeft teweeggebracht; en vanwege zijn roemrijke daden terecht het trotse hoogtepunt van de hele mensheid, zelfs van het hele universum, is geworden – een persoon is die niet in Allah gelooft en Hem niet vreest, Hem geen eer toekent en die zich op de laagste trede van de mensheid bevindt. Zodoende wordt de mens gedwongen om honderd onmogelijkheden als mogelijk aan te nemen. In geen geval, honderdduizendmaal in geen geval! Deze kwestie kent geen tussenoplossing. Immers, indien wij eenmaal het onmogelijke geval aannemen dat de Koran niet het woord van Allah is, zou zijn waarde vallen alsof het van ArshEen plaats waar de grootsheid en de verhevenheid van Allah zich in de meest ultieme vorm manifesteren. naar de aarde valt. Er bestaat geen middenweg. Men dient dan aan te nemen dat hij op de aarde het eigendom is van de slimste leugenaar. O jij duivel, zelfs indien jij een duivel met de potentie van honderd duivels zou zijn, dan nog kan jij geen enkel onbedorven verstand bedriegen en geen enkel zuiver hart hiervan overtuigen.
Hierop zei de duivel tegen mij: Hoezo zou ik dat niet kunnen? Ik heb velen misleid en vele beroemde denkers ertoe gebracht zowel de Koran als Muhammed te loochenen.
Als antwoord heb ik het volgende gezegd:
Ten eerste: indien men iets vanuit een verre afstand bekijkt, lijkt het grootste object net zo klein als het kleinste object. Een ster kan van een grote afstand lijken op een simpele kaars.