Debat met Duivel
Op dezelfde wijze fungeert de Koran als imam voor alle bewustzijnbezittende schepselen, als een meester voor alle mensen en djinnsGeestelijke wezens die van rookloos vuur geschapen zijn., als een leidraad voor degenen die de volmaaktheid nastreven, en als een leermeester voor degenen die de waarheid willen onthullen. Aangezien dit zo is, dient hij dezelfde uitdrukkingswijze en spreekstijl als die van de mensen te hebben. Immers, mensen en djinnsGeestelijke wezens die van rookloos vuur geschapen zijn. leren van de Koran hun gebeden en smeekbeden, en halen eruit wat hun gedrags- en ethische normen zijn. De Koran fungeert als hun leidraad in allerlei zaken en wordt door iedereen beschouwd als een bron en steunpunt.
Indien de Koran het woord van Allah zou zijn op dezelfde manier zoals Musa (as) het op de berg Sinaï aanhoorde, zouden de mensen het niet kunnen verdragen hem aan te horen, hem te beluisteren en hem als bron aan te nemen. Een grote profeet als Musa (as), die tot ulul-azmDe vijf grote profeten, namelijk Muhammed (saw), Musa (as), Isa (as), Nuh (as) en Ibrahim (as). behoort, kon het niet verdragen om meer dan een paar woorden aan te horen.
Musa (as) zei:
اَهٰكَذَا كَلَامُكَ ؟ “Verloopt Uw woord op die wijze?”
Allah zei:
لٖى قُوَّةُ جَمٖيعِ الْاَلْسِنَةِ Ik heb de macht over alle tongen
De duivel wendde zich wederom tot mij en zei: vele mensen behandelen in naam van het geloof bepaalde onderwerpen op een zodanige manier zoals de Koran dat doet. Is het dan soms überhaupt niet mogelijk dat een mens in naam van het geloof zoiets kan vervaardigen?
Vanuit het licht van de Koran gaf ik als antwoord: