QÀDERDe goddelijke lotsbeschikking; de pre-eeuwige kennis van Allah, waarin zich alles met al haar eigenschappen en toestanden bevindt voordat het nog tot stand wordt gebracht.De goddelijke lotsbeschikking; de pre-eeuwige kennis van Allah, waarin zich alles met al haar eigenschappen en toestanden bevindt voordat het nog tot stand wordt gebracht.
(GODDELIJKE BESCHIKKING)
Het Zesentwintigste Woord
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحٖيمِ In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle
وَاِنْ مِنْ شَىْءٍ اِلاَّ عِنْدَناَ خَزَاۤئِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ اِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلوُمٍ Er is niets waarvan de schatten zich niet bij Ons bevinden, en Wij zenden het slechts neer in een welbepaalde maat. – De Koran 15:21
وَكُلَّ شَىْءٍ اَحْصَيْنَاهُ فِى اِمَامٍ مُبِينٍ En Wij hebben alles opgetekend in een duidelijk boek. – De Koran 36:12
QàderDe goddelijke lotsbeschikking; de pre-eeuwige kennis van Allah, waarin zich alles met al haar eigenschappen en toestanden bevindt voordat het nog tot stand wordt gebracht.De goddelijke lotsbeschikking; de pre-eeuwige kennis van Allah, waarin zich alles met al haar eigenschappen en toestanden bevindt voordat het nog tot stand wordt gebracht. (de goddelijke beschikking) en de vrije wil van de mens zijn twee belangrijke kwesties. We zullen enkele van hun geheimen proberen te onthullen binnen vier onderwerpen.
Eerste Onderwerp
QàderDe goddelijke lotsbeschikking; de pre-eeuwige kennis van Allah, waarin zich alles met al haar eigenschappen en toestanden bevindt voordat het nog tot stand wordt gebracht.De goddelijke lotsbeschikking; de pre-eeuwige kennis van Allah, waarin zich alles met al haar eigenschappen en toestanden bevindt voordat het nog tot stand wordt gebracht. en de vrije wil vormen de uiterste grenzen van de islam en imanHet geloven in de zes pilaren van het geloof (het bestaan en de eenheid van Allah, de hemelse geschriften, de profeten, de engelen, het hiernamaals en de lotsbeschikking).. Ze behoren tot de innerlijke en gewetensvolle aspecten van het geloof, maar niet tot de theoretische en op kennis berustende aspecten. Een gelovige draagt alles over aan Allah, zelfs zijn daden en zichzelf, totdat hij bij verantwoordelijkheid en verplichting aankomt. Op dat moment treedt de vrije wil naar voren, zodat hij niet aan zijn verantwoordelijkheid en verplichtingen kan ontsnappen, en zegt: “Jij bent verantwoordelijk voor je daden.” Vervolgens, om niet trots te worden op het goede en de volmaaktheid die uit hem voortkomen, treedt qàderDe goddelijke lotsbeschikking; de pre-eeuwige kennis van Allah, waarin zich alles met al haar eigenschappen en toestanden bevindt voordat het nog tot stand wordt gebracht.De goddelijke lotsbeschikking; de pre-eeuwige kennis van Allah, waarin zich alles met al haar eigenschappen en toestanden bevindt voordat het nog tot stand wordt gebracht. naar voren en zegt: “Ken je grenzen, jij bent niet degene die dit heeft gedaan.”
Inderdaad, geloof in qàderDe goddelijke lotsbeschikking; de pre-eeuwige kennis van Allah, waarin zich alles met al haar eigenschappen en toestanden bevindt voordat het nog tot stand wordt gebracht.De goddelijke lotsbeschikking; de pre-eeuwige kennis van Allah, waarin zich alles met al haar eigenschappen en toestanden bevindt voordat het nog tot stand wordt gebracht. nestelt zich in het hart nadat men eerst in de andere geloofspijlers heeft geloofd, waarbij qàderDe goddelijke lotsbeschikking; de pre-eeuwige kennis van Allah, waarin zich alles met al haar eigenschappen en toestanden bevindt voordat het nog tot stand wordt gebracht.De goddelijke lotsbeschikking; de pre-eeuwige kennis van Allah, waarin zich alles met al haar eigenschappen en toestanden bevindt voordat het nog tot stand wordt gebracht. de mens tegen hoogmoed beschermt en de vrije wil tegen onverantwoordelijkheid. Daarom behoren ze tot de geloofswaarheden.
Het vasthouden aan qàderDe goddelijke lotsbeschikking; de pre-eeuwige kennis van Allah, waarin zich alles met al haar eigenschappen en toestanden bevindt voordat het nog tot stand wordt gebracht.De goddelijke lotsbeschikking; de pre-eeuwige kennis van Allah, waarin zich alles met al haar eigenschappen en toestanden bevindt voordat het nog tot stand wordt gebracht. om zichzelf te onttrekken aan de verantwoordelijkheid voor de slechte daden die de nafs-i emmāraEen aspect van de ziel dat de kwaadaardige eigenschappen van een mens in zich herbergt. begaat, en het hoogmoedig zijn over de gunsten en schoonheden die hem geschonken zijn door zich op de vrije wil te baseren, leidt tot een handelwijze die volledig in strijd is met het geheim van qàderDe goddelijke lotsbeschikking; de pre-eeuwige kennis van Allah, waarin zich alles met al haar eigenschappen en toestanden bevindt voordat het nog tot stand wordt gebracht.De goddelijke lotsbeschikking; de pre-eeuwige kennis van Allah, waarin zich alles met al haar eigenschappen en toestanden bevindt voordat het nog tot stand wordt gebracht. en de wijsheid van de vrije wil.
Echter, te midden van de gewone mensen die spiritueel niet vooruitgaan, heeft qàderDe goddelijke lotsbeschikking; de pre-eeuwige kennis van Allah, waarin zich alles met al haar eigenschappen en toestanden bevindt voordat het nog tot stand wordt gebracht.De goddelijke lotsbeschikking; de pre-eeuwige kennis van Allah, waarin zich alles met al haar eigenschappen en toestanden bevindt voordat het nog tot stand wordt gebracht. een toepassingsgebied, maar dat geldt alleen voor het verleden en tegenslagen, omdat het een remedie is tegen wanhoop en verdriet. Het geldt echter niet voor zonden en de toekomst, zodat het niet zou leiden tot losbandigheid en luiheid. Aldus is de kwestie van qàderDe goddelijke lotsbeschikking; de pre-eeuwige kennis van Allah, waarin zich alles met al haar eigenschappen en toestanden bevindt voordat het nog tot stand wordt gebracht.De goddelijke lotsbeschikking; de pre-eeuwige kennis van Allah, waarin zich alles met al haar eigenschappen en toestanden bevindt voordat het nog tot stand wordt gebracht. niet in de geloofswaarheden opgenomen om de mens te ontheffen van verantwoordelijkheid, maar om hem te bevrijden van hoogmoed en zelfverheerlijking. En de vrije wil is opgenomen in de geloofsleer om als bron van slechte daden te dienen; niet om tot hoogmoed te leiden of als basis voor trots op goede daden te dienen.