De Wonderen van Muhammed (saw)
Volgens een betrouwbare overlevering, die op mānewī tewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden. berust, vermelden grote hadithgeleerden dat de ashābDe gelukzalige eeuw van profeet Muhammed (saw). DjibrīlEen van de vier grote engelen die wordt geassocieerd met het overbrengen van de goddelijke openbaring aan de profeten. (as) menigmaal in de gedaante van Dihye (ra) in de nabijheid van Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt WesselāmVrede zij met jullieDe Eerbiedwaardige Boodschapper (saw). hebben gezien. Evenzo wordt vanuit een zeer betrouwbare bron vermeld dat Omar (ra), Ibn Abbās (ra), Osāme ibn Zeyd (ra), Hāris (ra), Aishe-i Siddīqa (ra) en Ummu Seleme (ra) het volgende hebben bericht: “Wij zien DjibrīlEen van de vier grote engelen die wordt geassocieerd met het overbrengen van de goddelijke openbaring aan de profeten. vaak aan de zijde van Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt WesselāmVrede zij met jullieDe Eerbiedwaardige Boodschapper (saw). in de gedaante van Dihye.”
Waarlijk, is het überhaupt mogelijk dat deze mensen beweren iets gezien te hebben wat ze niet gezien zouden hebben?
Volgens een betrouwbare overlevering wordt vermeld dat Sa’d ibn Ebī Waqqās, een van de ashere-i mubeshshirīn en evenzo de veroveraar van Perzië, het volgende heeft verteld: “Tijdens de slag van Uhud hebben wij aan beide zijden van Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt WesselāmVrede zij met jullieDe Eerbiedwaardige Boodschapper (saw). twee gedaanten in witte gewaden, als beschermers, als schildwachten waargenomen. En het was duidelijk voor ons dat zij twee engelen waren. We kwamen tot de overtuiging dat ze DjibrīlEen van de vier grote engelen die wordt geassocieerd met het overbrengen van de goddelijke openbaring aan de profeten. en Mikaīl waren.”
Is het überhaupt mogelijk dat deze held van de Islam iets beweert gezien te hebben wat hij daadwerkelijk niet gezien zou hebben?
En volgens een sahīhBetrouwbare overlevering wordt vermeld dat Ebu SufyānEen meedogenloze ongelovige huichelaar die op een listige wijze de Islamitische gemeenshap tot duistere dagen zal leiden en die op basis van overleveringen aan het einde der tijden wordt verwacht. ibn Hāris ibn Abdulmuttalib, de neef van de profeet, het volgende heeft verteld: “Wij hebben tijdens de slag van Bedr tussen hemel en aarde ruiters in witte gewaden gezien.”
Bovendien verzocht Hamza (ra) Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt WesselāmVrede zij met jullieDe Eerbiedwaardige Boodschapper (saw). een keer het volgende: “Ik wil DjibrīlEen van de vier grote engelen die wordt geassocieerd met het overbrengen van de goddelijke openbaring aan de profeten. heel graag zien.” Hierop liet de profeet aan Hamza bij de Kaba DjibrīlEen van de vier grote engelen die wordt geassocieerd met het overbrengen van de goddelijke openbaring aan de profeten. zien. Echter kon Hamza (ra) de aanblik niet verdragen, verloor het bewustzijn en viel van verbijstering neer.
Dergelijke gebeurtenissen, waarbij engelen zichtbaar werden, zijn talrijk. Echter, al deze gebeurtenissen vormen een soort wonder van Ahmed (saw) en bewijzen dat door het licht van zijn profeetschap zelfs engelen als nachtvlinders worden aangetrokken. Wat daarentegen de djinnsGeestelijke wezens die van rookloos vuur geschapen zijn. betreft bestaan er vele gebeurtenissen waarbij niet alleen de ashābDe gelukzalige eeuw van profeet Muhammed (saw). hen gezien en met hen gesproken hebben, maar zelfs andere mensen uit de ummaDe wereldwijde Islamitische gemeenschap. zijn met velen van hen in contact gekomen.
Volgens een sahīhBetrouwbare en qat-i overlevering vermelden grote hadithgeleerden dat ibn Mes’ūd het volgende heeft verteld: “In het gebied genaamd Batn-i Nahl heb ik ’s nachts een keer de bekering van de djinnsGeestelijke wezens die van rookloos vuur geschapen zijn. gezien. Ze leken op de lange ras binnen de stam Soedan, dat men Zūt noemt.”