De Wonderen van Muhammed (saw)
Bijvoorbeeld, op een keer hoorde men in tegenwoordigheid van de profeet (saw) een donderend geluid waarna de profeet het volgende verkondigde: “Dit geluid komt van een rots, die gedurende zeventig jaar lang naar beneden is gerold en op dit ogenblijk op de bodem van de hel is neergestort.” Een uur later kwam iedereen het bericht ter ore dat een beroemde huichelaar op de leeftijd van zeventig jaar was gestorven en in de hel was terechtgekomen. En dit bericht toonde de betekenis van een gebeurtenis welke Muhammed (saw) via een zo welbespraakte gelijkenis had meegedeeld.
Het derde principe
Berichten die in de vorm van tewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden. worden overgeleverd zijn betrouwbaar. TewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden. bestaat uit twee vormen. De ene wordt als sarīh tewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden.TewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden. waarvan over de hadith woord voor woord een duidelijke overeenstemming bestaat. en de andere wordt als mānewī tewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden. aangeduid. En ook onder de mānewī tewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden. bestaan er twee vormen. De ene wordt ‘stilzwijgend’ genoemd.
Dat wil zeggen dat de overleveringen die betrekking hebben op de profeet (saw) stilzwijgend worden goedgekeurd. Wanneer iemand bijvoorbeeld in een gemeenschap een gebeurtenis meedeelt en de mensen van die gemeenschap zonder hem te verloochenen stilzwijgend reageren, impliceert dit dat zij zijn mededeling goedkeuren. Dus, indien deze gemeenschap, die bereid is om niet-waarachtige berichten te bekritiseren en die geen fouten toestaat en leugens verafschuwt, bij de meegedeelde gebeurtenis zelf betrokken is, dan vormt haar stilzwijgen zeer zeker een sterk bewijs voor die gebeurtenis.
De tweede vorm van mānewī tewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden. heeft betrekking tot een gebeurtenis die in verschillende vormen worden vermeld. Wanneer er bijvoorbeeld is vermeld dat één okka (1282 gram) voedsel toereikend is geweest voor tweehonderd mensen. Hoewel de berichtgevers van deze gebeurtenis in uiteenlopende vormen over haar berichten, stemmen zij allen, in hun steeds van elkaar verschillende beschrijvingen van dezelfde gebeurtenis, overeen in hun opvatting dat een dergelijke gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Dat wil zeggen dat het plaatsvinden van een dergelijke onvoorwaardelijke gebeurtenis met betrekking tot haar inhoud tewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden. is, definitief vaststaat.