De Wonderen van Muhammed (saw)

En aangezien hij zelf een bewijs vormt, zullen wij met vijftien waarheden verwijzen naar het feit hoe betrouwbaar, treffend, waarheidsgetrouw en juist dit bewijs is.

 

De eerste waarheid

 

Dit bewijs (saw) die met zijn persoonlijkheid, met zijn taalgebruik en met zijn levenshouding naar de Schepper van het universum verwijst, is door de schepping bevestigd. Immers, de bewijzen van al het bestaande voor de eenheid van Allah gelden uiteraard als bevestigingen van degene die de eenheid van Allah verkondigt. Dat houdt in dat zijn boodschap door de gehele schepping wordt bevestigd. 

 

Bovendien komt hetgeen hij (saw) heeft verkondigd, dus de eenheid van Allah, welke de absolute volmaaktheid in zich herbergt, en de eeuwige gelukzaligheid, welke de absolute goedheid in zich herbergt, overeen met de schoonheid en met de volmaaktheid van de gehele schepping. Dit feit bewijst dat zijn (saw) boodschap uiteraard waarachtig is. 

 

Dus, Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt Wesselām is een waarheidsprekende en een betrouwbare getuige van de eenheid van Allah en van de eeuwige gelukzaligheid.

 

De tweede waarheid

 

Aangezien deze waarheidsprekende en betrouwbare getuige (saw) met duizenden wonderen, met een onwrikbare sharia en met een boodschap die tot alle mensen en djinns gericht is, boven alle profeten uitblinkt en als hoogontwikkelde optreedt, is hij zeer zeker de leider van alle profeten. En aangezien dat zo is, omvat hij uiteraard de essentie van de wonderen van alle profeten en hun boodschap. Dus, de kracht van hun unanimiteit en de getuigenis van hun wonderen vormen het steunpunt van zijn trouwhartigheid en waarachtigheid.

 

Bovendien is hij de sultan, de leermeester van alle ewliyā’s en asfiyā’s, die dankzij zijn leiding en onderwijzing en met het licht van de sharia hun volmaaktheid hebben bereikt. Aangezien dit zo is, omvat hij (saw) de essentie van hun kerāmāt, de kern van hun bevestiging omtrent zijn boodschap en de kracht voor hun onderzoeken. Immers, zij hebben de weg gevolgd die hun meester voor hen heeft geopend en waarvan hij de toegang voor hen heeft opengelaten, opdat zij op die wijze de waarheid kunnen vinden. En aangezien dit zo is, vormen alle kerāmāt, onderzoeken en hun consensus over zijn (saw) boodschap eveneens een steunpunt voor de trouwhartigheid en de waarachtigheid van hun gezegende leermeester.