De Wonderen van Muhammed (saw)
En aangezien hij zelf een bewijs vormt, zullen wij met vijftien waarheden verwijzen naar het feit hoe betrouwbaar, treffend, waarheidsgetrouw en juist dit bewijs is.
De eerste waarheid
Dit bewijs (saw) die met zijn persoonlijkheid, met zijn taalgebruik en met zijn levenshouding naar de Schepper van het universum verwijst, is door de schepping bevestigd. Immers, de bewijzen van al het bestaande voor de eenheid van Allah gelden uiteraard als bevestigingen van degene die de eenheid van Allah verkondigt. Dat houdt in dat zijn boodschap door de gehele schepping wordt bevestigd.
Bovendien komt hetgeen hij (saw) heeft verkondigd, dus de eenheid van Allah, welke de absolute volmaaktheid in zich herbergt, en de eeuwige gelukzaligheid, welke de absolute goedheid in zich herbergt, overeen met de schoonheid en met de volmaaktheid van de gehele schepping. Dit feit bewijst dat zijn (saw) boodschap uiteraard waarachtig is.
Dus, Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt WesselāmVrede zij met jullieDe Eerbiedwaardige Boodschapper (saw). is een waarheidsprekende en een betrouwbare getuige van de eenheid van Allah en van de eeuwige gelukzaligheid.
De tweede waarheid
Aangezien deze waarheidsprekende en betrouwbare getuige (saw) met duizenden wonderen, met een onwrikbare shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw). en met een boodschap die tot alle mensen en djinnsGeestelijke wezens die van rookloos vuur geschapen zijn. gericht is, boven alle profeten uitblinkt en als hoogontwikkelde optreedt, is hij zeer zeker de leider van alle profeten. En aangezien dat zo is, omvat hij uiteraard de essentie van de wonderen van alle profeten en hun boodschap. Dus, de kracht van hun unanimiteit en de getuigenis van hun wonderen vormen het steunpunt van zijn trouwhartigheid en waarachtigheid.
Bovendien is hij de sultan, de leermeester van alle ewliyāDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt door middel van aanbidding en gehoorzaamheid.’s en asfiyāDe ware onderzoeker en de ware geleerde te midden van de ewliyāDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt door middel van aanbidding en gehoorzaamheid.’s.’s, die dankzij zijn leiding en onderwijzing en met het licht van de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw). hun volmaaktheid hebben bereikt. Aangezien dit zo is, omvat hij (saw) de essentie van hun kerāmātWonderen die bewerkstelligd worden door een moslim die geen profeet is., de kern van hun bevestiging omtrent zijn boodschap en de kracht voor hun onderzoeken. Immers, zij hebben de weg gevolgd die hun meester voor hen heeft geopend en waarvan hij de toegang voor hen heeft opengelaten, opdat zij op die wijze de waarheid kunnen vinden. En aangezien dit zo is, vormen alle kerāmātWonderen die bewerkstelligd worden door een moslim die geen profeet is., onderzoeken en hun consensus over zijn (saw) boodschap eveneens een steunpunt voor de trouwhartigheid en de waarachtigheid van hun gezegende leermeester.