De Wonderen van Muhammed (saw)

Een vraag: welk nut heeft het om de namenlijst van een overdrachtsketen van een hadith te vermelden? Zelfs bij het overdragen van een welbekende gebeurtenis worden de namen van alle overdragers één voor één vermeld, hoewel dat niet nodig lijkt te zijn. 

 

Het antwoord: het nut daarvan is veelvoudig. Eén van hen wordt als volgt beschreven: 

 

Het toont de overeenstemming van betrouwbare, gekwalificeerde en trouwe hadithgeleerden en de eenstemmigheid van de onderzoekers te midden van de geleerden van wie de namen in de keten als overdragers zijn vermeld. Elke geleerde en elke imam van wie de naam in die keten wordt vermeld, ondertekent als het ware de authenticiteit van die hadith en zet daaronder het stempel van zijn goedkeuring.

 

Een vraag: waarom zijn wonderbaarlijke gebeurtenissen niet via vele bronnen en met dezelfde nadruk in de vorm van een tewātur overgeleverd, zoals de fundamentele bepalingen en regels van de sharia?

 

Het antwoord: omdat de meeste mensen in de meeste tijden behoefte hebben aan het grootste gedeelte van de bepalingen en de regels van de sharia. Zoals de verplichtingen die iedereen moet nakomen hebben die bepalingen en regels betrekking op ieder afzonderlijk individu. Wat daarentegen de wonderen betreft, niet iedereen heeft behoefte aan elk wonder. Indien er alsnog behoefte aan is, dan is het voldoende om een wonder eenmaal aan te horen. Zoals bij de kifāya verplichtingen het geval is, is het toereikend als een gedeelte van die gemeenschap deze wonderen kent. 

 

Inderdaad, het is om die reden dat het soms voorkomt dat een wonder, dat door één à twee mensen is overgeleverd, met een tienvoudig hogere betrouwbaarheid vaststaat dan een regel, die door tien à twintig mensen is overgeleverd.