De Wonderen van Muhammed (saw)

Het vierde principe

 

Sommige toekomstige gebeurtenissen, waaromtrent Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt Wesselām heeft bericht, waren bepaald geen kleinschalige gebeurtenissen. Veeleer berichtte hij algemene, zich herhalende gebeurtenissen op een beknopte wijze. Een dergelijke gebeurtenis heeft echter verschillende aspecten, waarbij hij telkens één aspect ervan heeft toegelicht. Achteraf voegden de overdragers ervan deze diverse aspecten samen. Dit werd soms als in tegenspraak beschouwd met de werkelijkheid.

 

Bijvoorbeeld, er bestaan verschillende overleveringen over de Mehdī, waarvan de details en de beschrijvingen die hem betreffen volledig van elkaar verschillen. Echter, zoals we in het derde gedeelte van Het Vierentwintigste Woord hebben bewezen, heeft Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt Wesselām, via een openbaring, de Mehdī aangekondigd teneinde zowel de spirituele morele krachten van de gelovigen in elke eeuw hoog te houden alsmede hen te helpen tijdens verschrikkelijke gebeurtenissen niet tot wanhoop te vervallen en om hen spiritueel te verbinden met zijn nakomelingen, die een lichtgevende keten binnen de islamitische wereld vormen. Zoals de Mehdī die aan het einde der tijden verschijnt, is er in iedere eeuw een soort Mehdī, of zijn er zelfs meerdere vanuit de nakomelingen van de profeet (saw) verschenen. Inderdaad, zelfs één van de kaliefen van de Abbasīden, die tot de nakomelingen van de profeet behoorde, verenigde in zich vele eigenschappen van de grote Mehdī. Inderdaad, de eigenschappen van de kaliefen en de ewliyā’s, die sommige eigenschappen van de Mehdī in zich verenigden, werden soms verward met de eigenschappen van de grote Mehdī. Zodoende leken de overleveringen elkaar tegen te spreken.

 

 

Het vijfde principe

 

Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt Wesselām kon niet uit zichzelf, in overeenstemming met het geheim

لَا يَعْلَمُ الْغَيْبَ اِلَّا اللّٰهُُ

de ghayb ontsluieren. Veeleer openbaarde Allah de Rechtvaardige dat aan hem en vervolgens gaf hij kennis daaromtrent door aan zijn umma. Allah de Rechtvaardige is zowel el-Hakīm alsmede er-Rahīm. Wat Zijn wijsheid en Zijn barmhartigheid betreft, deze vereisen dat de meeste zaken met betrekking tot ghayb verhuld blijven. Immers, de zaken in deze wereld, die ten aanzien van de mens niet als aangenaam worden beschouwd, vormen het merendeel. En het beschikken van kennis over deze zaken, voordat ze plaatsvinden, brengt kwelling met zich mee.