De Wonderen van Muhammed (saw)
Bovendien heeft de profeet bericht dat zich onder de Khāridjīten een man met de naam Zussedye, herkenbaar aan een vreemd kenmerk, zal bevinden. Toen deze man tussen de gesneuvelde Khāridjīten werd aangetroffen, heeft Ali (ra) hem als een bewijs voor zijn juistheid getoond en deze gebeurtenis als een wonder van de profeet bekendgemaakt.
Eveneens heeft Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt WesselāmVrede zij met jullieDe Eerbiedwaardige Boodschapper (saw)., volgens sahīhBetrouwbare overleveringen van Ummu Seleme en anderen het volgende bericht: “Huseyn zal bij Taff, in Kerbelā, worden omgebracht.” Vijftig jaar later geschiedde dit hartverscheurende voorval en werd dit bericht van de profeet (saw) bevestigd.
Bovendien heeft de profeet herhaaldelijk verkondigd:
يَلْقَوْنَ قَتْلاً وَتَشْرِيدًا Mijn nakomelingen zullen na mijn overlijden aan moord, onheil en verbanning worden blootgesteld
“Mijn nakomelingen zullen na mijn overlijden aan moord, onheil en verbanning worden blootgesteld.” Daarbij verschafte hij ook enkele details daaromtrent, waarna alles precies zo heeft plaatsgevonden.
Hier duikt nu een belangrijke vraag op: waarom ging Ali (ra) de eerdere drie kaliefen niet vooraf in het kalifaat, hoewel hij daarover in zeer hoge mate geschikt was, want hij had een verwantschap met Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt WesselāmVrede zij met jullieDe Eerbiedwaardige Boodschapper (saw). en beschikte over buitengewone moed en kennis? En waarom ondervond de islamitische wereld tijdens zijn kalifaat zoveel verwarring en chaos?
Het antwoord: één van de hoogste geleerden te midden van de nakomelingen van de profeet (saw) heeft gezegd:
“Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt WesselāmVrede zij met jullieDe Eerbiedwaardige Boodschapper (saw). had een voorkeur voor het kalifaat van Ali (ra). Echter werd vanuit ghaybHet verborgene; hetgeen onbekend is en niet kan worden waargenomen. aan hem duidelijk gemaakt dat de wil van Allah anders was. Toen zag hij zich af van zijn wens en gaf zich over aan de wil van Allah.”
Eén van de wijsheden achter de wil van Allah zou het volgende kunnen zijn:
Na het overlijden van de profeet hadden zijn ashābDe gelukzalige eeuw van profeet Muhammed (saw). het meest behoefte aan eendracht en solidariteit. Indien op dat moment Ali de leiding op zich had genomen, dan zou hij hoogstwaarschijnlijk, vanwege zijn compromisloze, onverschrokken, ascetische, heldhaftige en onafhankelijke handelwijze en zijn overal bekende moed, vele mensen en zelfs vele volksstammen tegen zich in het harnas gejaagd hebben. De gebeurtenissen uit de tijd van het kalifaat van Ali zijn hiervan getuigen en zijn de oorzaak voor splitsingen en verdeeldheid geworden.
Een andere reden voor het uitstellen van het kalifaat van Ali (ra) is het volgende: