De Wonderen van Muhammed (saw)
Echter, het zou een enorm omvangrijk werk vereisen om al zijn wonderen te kunnen behandelen. De waarheidsgetrouwe asfiyāDe ware onderzoeker en de ware geleerde te midden van de ewliyāDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt door middel van aanbidding en gehoorzaamheid.’s.'s hebben menige boekdelen vervaardigd waarin de bewijzen voor zijn profeetschap in details worden beschreven. Bij wijze van korte samenvatting zullen wij alleen verwijzingen van de algemene varianten van deze wonderen behandelen, welke op mutewātirEen hadith die op tewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden. berust. en mānewī mutewātirEen hadith die op tewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden. berust.Een hadith die op mānewī tewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden. berust. berusten.
Inderdaad, de bewijzen voor de profeetschap van Muhammed (saw) bestaan hoofdzakelijk uit twee categorieën.
De eerste wordt ‘irhāsātDeze omvat de wonderbaarlijke gebeurtenissen in de periode voor zijn beroeping tot profeet en tijdens zijn geboorte.’ genoemd. Deze omvat de wonderbaarlijke gebeurtenissen tijdens zijn geboorte en voor zijn beroeping tot profeet. De tweede bevat de overige bewijzen voor zijn profeetschap. Deze categorie wordt eveneens in twee categorieën onderverdeeld.
De eerste bevat de wonderen die zich na zijn beroeping tot profeet hebben voorgedaan, teneinde zijn profeetschap te bevestigen. De tweede betreft de wonderen die hij in de AsrHet namiddaggebed-i Saāda heeft getoond. En ook deze tweede categorie kan wederom in twee categorieën worden onderverdeeld.
De eerste bestaat uit de bewijzen die voor zijn profeetschap via zijn persoonlijkheid, zijn innerlijke en uiterlijke verschijning, zijn welgemanierdheid en zijn volmaaktheid tot uiting komen. De tweede betreft de wonderen die via het bestaan buiten hem worden bewerkstelligd. En ook deze tweede categorie kan weer in twee categorieën worden onderverdeeld.
De eerste heeft betrekking op de Koran en de spiritualiteit. De tweede heeft betrekking op de materiële wereld en de scheppingen. Tenslotte wordt ook deze tweede categorie onderverdeeld in twee categorieën.