De Wonderen van Muhammed (saw)
Het zevende voorbeeld
Volgens sahīhBetrouwbare overlevering vermelden de muhaddisīnGrote geleerden die zich bezighouden met hadithwetenschappen. dat Ibn Mes’ūd het volgende heeft gezegd:
In een plaats genaamd Batn-i Nahl berichtte een boom aan Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt WesselāmVrede zij met jullieDe Eerbiedwaardige Boodschapper (saw). dat de djinnsGeestelijke wezens die van rookloos vuur geschapen zijn. van Nusaybin waren aangekomen om zich tot de Islam te bekeren. Bovendien levert Imam Mudjāhid omtrent deze gebeurtenis van Ibn Mes’ūd over dat de djinnsGeestelijke wezens die van rookloos vuur geschapen zijn. om een bewijs verzochten. Daarop vorderde Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt WesselāmVrede zij met jullieDe Eerbiedwaardige Boodschapper (saw). een boom zich van haar plaats los te maken, naar hem toe te komen en weer terug naar haar plaats te gaan.
Voorwaar, voor deze groep van djinnsGeestelijke wezens die van rookloos vuur geschapen zijn. was dus één enkel wonder toereikend. Indien men na het vernemen van duizenden dergelijke wonderen niet tot het geloof komt, zou hij dan soms nog niet duivelser zijn dan de duivels, zoals de djinnsGeestelijke wezens die van rookloos vuur geschapen zijn. hen als volgt beschrijven:
يَقُولُ سَفِيهُنَا عَلَى اللهِ شَطَطًا En de dwazen onder ons verzinnen grove leugens over Allah. – Koran 72:4
Het achtste voorbeeld
Volgens een sahīhBetrouwbare overlevering vermeldt ‘SahīhBetrouwbare-i Tirmidī’ dat Ibn Abbās (ra) het volgende heeft verteld:
Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt WesselāmVrede zij met jullieDe Eerbiedwaardige Boodschapper (saw). zei op een keer tegen een bedoeïen:
اَرَاَيْتَ اِنْ دَعَوْتُ هٰذَا الْعِذْقَ مِنْ هٰذِهِ النَّخْلَةِ اَتَشْهَدُ اَنّٖى رَسُولُ اللّٰهِ؟
“Als die tak van die boom op mijn verzoek naar mij toekomt, zal je dan geloven dat ik de boodschapper van Allah ben?” De bedoeïen antwoordde met ‘ja’. Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt WesselāmVrede zij met jullieDe Eerbiedwaardige Boodschapper (saw). riep de tak. Hierop maakte deze zich los van de boomkroon en kwam vervolgens naar de profeet toe. Daarna keerde de tak op bevel van de profeet weer terug naar haar plaats.”
Inderdaad, evenals de hierboven vermelde acht voorbeelden bestaan er nog vele identieke voorbeelden, die vanuit diverse bronnen aan ons zijn overgeleverd. Het is immers bekend dat zeven à acht om elkaar gewikkelde touwen een sterk koord vormen. Dientengevolge zijn zulke wonderen met betrekking tot bomen, welke door de meest bekende en trouwhartige ashābDe gelukzalige eeuw van profeet Muhammed (saw). via zulke uiteenlopende bronnen zijn overgeleverd, even bewijskrachtig als mānewī tewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden. of kunnen zelfs als tewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden. worden beschouwd. Zodra de ehadithDe islamitische overleveringen betreffende de handelingen en de uitspraken van profeet Muhammed (saw). door de ashābDe gelukzalige eeuw van profeet Muhammed (saw). aan de tābiīnDe opvolgende generatie van de metgezellen van de Profeet (saw). worden overgedragen, verkrijgen deze inderdaad de vorm van tewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden..