De Wonderen van Muhammed (saw)
Het antwoord: het antwoord op het eerste gedeelte van de vraag is reeds in het derde principe van de vierde verwijzing behandeld. Echter, wat het tweede gedeelte van de vraag betreft is als volgt:
Zoals de mens die een medicijn nodig heeft een dokter raadpleegt of wanneer hij een plattegrond en een bouwplan nodig heeft naar een architect gaat of ten aanzien van islamitische vragen de hulp van een muftiEen hoge wetsgeleerde in de islamitische wetgeving. inschakelt, zo bevonden zich ook onder de ashābDe gelukzalige eeuw van profeet Muhammed (saw). hadithgeleerden die geestelijk aangesteld waren om toekomstige generaties de ehadithDe islamitische overleveringen betreffende de handelingen en de uitspraken van profeet Muhammed (saw). te onderwijzen. En daartoe zetten zij zich met al hun energie in. Inderdaad, Ebu Hurayra (ra) heeft zijn gehele leven aan het memoriseren van ehadithDe islamitische overleveringen betreffende de handelingen en de uitspraken van profeet Muhammed (saw). gewijd en Omar (ra) heeft zich beziggehouden met politiek en met het grote kalifaat. Om die redenen vertrouwden zij persoonlijkheden als Ebu Hurayra, Enes en Djābir het onderwijzen van de ummaDe wereldwijde Islamitische gemeenschap. over ehadithDe islamitische overleveringen betreffende de handelingen en de uitspraken van profeet Muhammed (saw). toe; op basis hiervan overleverden de anderen weinig van deze gebeurtenissen. Voorwaar, als een van de beroemde ashābDe gelukzalige eeuw van profeet Muhammed (saw)., die bekend staat om zijn trouwhartigheid, rechtschapenheid, waarachtigheid en loyaliteit, een gebeurtenis vanuit één bron heeft overgeleverd, dan wordt dat toereikend geacht; er is dan geen behoefte meer aan een overlevering van een ander. Vanwege deze reden zijn sommige belangrijke gebeurtenissen niet meer dan via twee à drie overdrachtsketenen overgeleverd.
De elfde verwijzing
Zoals de tiende verwijzing de wonderen met betrekking tot bomen toont, zal nu deze elfde verwijzing eveneens tonen dat zich bij levenloze schepselen zoals stenen en bergen wonderen van de profeet hebben voltrokken. Hier zullen we zeven à acht voorbeelden te midden van talrijke wonderen behandelen.
Het eerste voorbeeld
De Maghrebijnse geleerde Qādī Iyād heeft in zijn boek ‘Shifā-i Sherīf’ via een verheven overdrachtsketen en volgens sahīhBetrouwbare overleveringen van belangrijke, hoogstaande persoonlijkheden zoals Imam Bukhārī, vermeld dat ibn Mes’ūd (ra), een bediende van de profeet, het volgende heeft verteld: