De Wonderen van Muhammed (saw)
Iedereen trok onmiddellijk zijn handen terug. Echter, omdat Bishr ibn Berā’ één hapje had genomen, overleed hij aan de sterke werking van het vergif. Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt WesselāmVrede zij met jullieDe Eerbiedwaardige Boodschapper (saw). liet de vrouw genaamd Zeyneb bij zich komen en vroeg haar: “Waarom heb je dit gedaan?” Toen antwoordde de kwaadaardige, onheilbrengende vrouw: “Indien jij daadwerkelijk een profeet bent, zal het gif je niet beschadigen, geen enkel gevaar opleveren. Indien je echter een pādishahEen titel in de Islamitische geschiedenis die gelijkwaardig is aan de titel ‘koning der koningen’. bent, dan heb ik het gedaan om de mensen van jouw macht te bevrijden.”
Volgens enkele overleveringen heeft de profeet haar niet ter dood veroordeeld; volgens andere bronnen juist wel. De muhaqqiqīnWaarheidsgetrouwe, rechtgeleide, onderzoekende, grote Islamitische geleerden.Rechtgeleide onderzoekende grote islamitische geleerden. zijn van mening dat hij (saw) haar niet ter dood heeft veroordeeld, maar haar aan de familie van Bishr heeft overhandigd, welke haar nadien ter dood heeft veroordeeld.
Luister nu naar de volgende twee à drie punten die betrekking hebben op de bovengenoemde merkwaardige gebeurtenissen.
Het eerste punt: volgens een overlevering hebben sommige ashābDe gelukzalige eeuw van profeet Muhammed (saw). de mededeling van de geit gehoord.
Het tweede punt: en volgens een andere overlevering heeft Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt WesselāmVrede zij met jullieDe Eerbiedwaardige Boodschapper (saw)., nadat de geit hem de mededeling gaf over het gif, het volgende gezegd:
“Zeg ‘BismillahIn de naam van Allah’ en begin daarna te eten. Het gif zal geen werking meer hebben.” Deze overlevering wordt weliswaar door Ibn Hadjer-i Asqelānī niet geaccepteerd, maar door anderen juist wel.
Het derde punt: hoewel de bedrieglijke joden Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt WesselāmVrede zij met jullieDe Eerbiedwaardige Boodschapper (saw). en zijn naaste ashābDe gelukzalige eeuw van profeet Muhammed (saw). onverwachts schade wilden toebrengen, werd aan hem (saw) dit bedrog bericht, alsof het plotseling vanuit ghaybHet verborgene; hetgeen onbekend is en niet kan worden waargenomen. werd verkondigd, waardoor de poging van de joden faalde. Zodoende kwam de juistheid van het bericht boven water. Bovendien hebben de ashābDe gelukzalige eeuw van profeet Muhammed (saw). nooit iets tegenstrijdigs van de profeet gezien waarover hij heeft bericht. Dus toen hij (saw) had verkondigd: “Deze geit vertelt mij”, was dat volledig overtuigend voor de ashābDe gelukzalige eeuw van profeet Muhammed (saw)., alsof zij het met hun eigen oren van de geit zelf hadden vernomen.