De Wonderen van Muhammed (saw)

En zo zijn er dan, gelijkwaardig aan deze acht voorbeelden, geen tachtig maar nog achthonderd van dergelijke voorbeelden. De meeste ervan worden in de biografieën van de profeet en in de hadithboeken uiteengezet. Aangezien de gezegende hand van Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt Wesselām als de apotheek van Luqmān (as) functioneerde, zijn speeksel als de leven schenkende waterbron van Khidr (as) fungeerde en zijn adem een genezend effect als dat van Isa (as) had, en aangezien de mensen menigmaal met ongelukken en tegenslagen geconfronteerd werd, werd er uiteraard vaak beroep gedaan op Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt Wesselām. Vele lichamelijk en mentaal zieken, onder wie vele kinderen, kwamen in groepen tot hem en keerden geheel genezen terug. 

 

Zelfs Ebu Abdurrahmān el-Yemānī, een van de vooraanstaande imams onder de tābiīn, die vele ashāb heeft ontmoet, die veertigmaal de hadj heeft verricht, die veertig jaar lang het ochtendgebed met de wudū van het nachtgebed heeft verricht en die Tawus werd genoemd, heeft met absolute zekerheid het volgende bevestigd en bericht: 

 

“Hoeveel geestelijke gehandicapte mensen ook tot Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt Wesselām gekomen moge zijn, zodra hij zijn hand op hun borstkast had gelegd, ondervonden zij daarvan genezing. Geen van hen verliet de profeet zonder dat hij was genezen.”

 

Inderdaad, aangezien nu een dergelijke imam, die direct met de gelukzalige eeuw in verbinding heeft gestaan, dermate overtuigend en alomvattend oordeelt, dan is er inderdaad met zekerheid niemand geweest die tot de profeet gekomen zou zijn en zijn ziekte zou hebben behouden, die geen genezing zou hebben gevonden. En aangezien zij nu eenmaal werden genezen, zullen er zeker duizenden geweest zijn die op de profeet (saw) beroep hebben gedaan. 

 

 

De veertiende verwijzing

 

Een van de soorten wonderen van Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt Wesselām bestaat uit de wonderen die als resultaat van zijn smeekbede tot stand zijn gekomen. Dit soort wonderen berust met al haar voorbeelden als geheel op tewātur. De voorbeelden daarvan zijn zo talrijk dat men het aantal ervan niet heeft kunnen bijhouden. En daaronder zijn talrijke voorbeelden die ieder afzonderlijk de waarde van mutewātir hebben bereikt. Oftewel zijn deze van mashhūr waarbij ze in de buurt van tewātur liggen. Hiernaast zijn er bovendien door bekende imams ook andere voorbeelden overgeleverd die als mashhūr de waarde van tewātur hebben verschaft. Ter illustratie zullen wij hier slechts enkele van de vele voorbeelden behandelen die in de buurt van tewātur liggen en die als mashhūr worden beschouwd.