De Wonderen van Muhammed (saw)
Zo zijn er dan, evenals deze gebeurtenissen, nog vele gelijkwaardige voorbeelden te vermelden. De meeste daarvan zijn aan ons door imams op het gebied van ehadithDe islamitische overleveringen betreffende de handelingen en de uitspraken van profeet Muhammed (saw). overgeleverd. En zelfs indien we ervan zouden uitgaan dat iedere afzonderlijke gebeurtenis khaber-i wāhidEen betrouwbare overlevering die niet op het niveau van tewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden. is. en daīfZwak is, dan nog tonen alle overleveringen gezamenlijk als mānewī tewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden. de wonderen van Ahmed (saw). Immers, als een gebeurtenis op verschillende manieren veelvuldig is overgeleverd, dan staat het plaatsvinden ervan absoluut vast. Zelfs indien elke vorm van overlevering daīfZwak is, dan nog bewijzen alle overleveringen gezamenlijk de hoofdzaak ervan.
Bijvoorbeeld, stel er wordt een hevig lawaai als de donderslag vernomen. Vervolgens melden sommigen dat een bepaald huis is verwoest. Later vertelt een ander persoon dat er een ander huis is verwoest. Nog een tijd later komt er weer een ander vertellen dat een ander bepaald huis is verwoest, enzovoort. Elk bericht kan berusten op khaber-i wāhidEen betrouwbare overlevering die niet op het niveau van tewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden. is. of kan alleen op zichzelf beschouwd niet meer dan een zwak bewijs inhouden of zelfs mogelijkerwijs onwaar zijn. De hoofdzaak staat echter vast, namelijk er is een huis verwoest; wat dat betreft stemmen alle personen met elkaar overeen. Wat nu de bovengenoemde zes voorbeelden betreft, zij zijn aan de ene kant sahīhBetrouwbare en anderzijds zijn enkele van deze voorbeelden mashhūr geworden. Indien wij aannemen dat ieder overlevering op zich een zwak bewijs inhoudt, dan nog geven alle voorbeelden gemeenschappelijk weer, zoals in het voorbeeld hierboven is aangevoerd, dat daadwerkelijk een dergelijk wonder van Muhammed (saw) heeft plaatsgevonden.
Inderdaad zijn de wonderen van Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt WesselāmVrede zij met jullieDe Eerbiedwaardige Boodschapper (saw). in elke soort absoluut waar te nemen. Alle voorbeelden tonen met betrekking tot zijn hoofdzaak één soort wonder aan. Zoals de hand, de vingers, het speeksel, de adem en de smeekbede van Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt WesselāmVrede zij met jullieDe Eerbiedwaardige Boodschapper (saw). aanleiding tot vele wonderen vormden, vormden evenzo alle zintuigen, gevoelens en andere organen van Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt WesselāmVrede zij met jullieDe Eerbiedwaardige Boodschapper (saw). een aanleiding tot vele wonderen. De biografieën en de historische boeken over hem (saw) maken ons al deze wonderen bekend. Eveneens tonen deze ons dat er in zijn karakter, gedrag, uiterlijk en gevoelens vele bewijzen voor zijn profeetschap bevinden.