Éne (Het Ik): Het Grote Toevertrouwde
De keten van filosofie, die zich niet onderwerpt aan de keten van religie, heeft de vorm aangenomen van een Zaqqūm-boomEen boom in de hel waarvan de vruchten giftig zijn. en verspreidt duisternissen van afgoderij en dwaling.
- Aan de tak van quwwe-i aqliyyaHet vermogen om onderscheid te maken tussen goed en slecht, juist en fout; het denkvermogen. heeft ze als vruchten atheïsme, materialisme en naturalisme laten groeien en deze in de handen van het menselijk verstand gelegd.
- Aan de tak van quwwe-i ghadabiyyaHet vermogen om hetgeen af te weren dat schadelijk is; het afweervermogen. heeft ze tirannen zoals Nimrod, Farao en SheddādTirannieke koning van het ʿĀd-volk in Jemen, die – net als Nemrud en de farao – goddelijke aanspraak maakte. Hij liet de 'Tuinen van Irem' aanleggen als een aards paradijs. laten rijpen en als een catastrofe over de mensheid gebracht.
- Aan de tak van quwwe-i shehewiyyaHet vermogen om hetgeen op te zoeken dat voor hem lustgevend is, zoals eten, drinken, slapen, praten en partnergemeenschap; het lustvermogen. heeft ze afgoden, afgodsbeelden en degenen die zichzelf tot godheid verheffen doen ontspruiten.
Daartegenover staat de Tuba-boomDe naam van een boom in het paradijs waarvan de wortels in de hemel en de takken naar beneden toe hangen.. van aanbidding, oftewel de keten van profeetschap, waarvan de gezegende takken zich als een spirituele tuin over de aarde uitstrekken.
- Aan de tak van quwwe-i aqliyyaHet vermogen om onderscheid te maken tussen goed en slecht, juist en fout; het denkvermogen. heeft ze als vruchten profeten, boodschappers, ewliyāDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt door middel van aanbidding en gehoorzaamheid.’s en siddīqīnWaarheidsgetrouwe moslims die hun trouw aan Allah en profeet Muhammed (saw) altijd hebben bewezen. laten groeien.
- Aan de tak van quwwe-i ghadabiyyaHet vermogen om hetgeen af te weren dat schadelijk is; het afweervermogen. heeft ze rechtvaardige rechters en engelachtige heersers als vruchten laten rijpen.
- Aan de tak van quwwe-i shehewiyyaHet vermogen om hetgeen op te zoeken dat voor hem lustgevend is, zoals eten, drinken, slapen, praten en partnergemeenschap; het lustvermogen. heeft ze als vruchten eerbiedwaardige mensen doen ontspruiten met een verfijnd karakter, onberispelijke schoonheid en vrijgevigheid.
Zo komt zowel het zaad van deze Tuba-boomDe naam van een boom in het paradijs waarvan de wortels in de hemel en de takken naar beneden toe hangen.., die laat zien dat de mens de meest volmaakte vrucht van het universum is, als het zaad van deze Zaqqūm-boomEen boom in de hel waarvan de vruchten giftig zijn. voort uit èneHet ik; de kern van de mens die de grondslag vormt voor het toe-eigenen van iets – zoals bezit, identiteit en eigenschappen – aan het zelf..
Wij zullen nu de twee aspecten van èneHet ik; de kern van de mens die de grondslag vormt voor het toe-eigenen van iets – zoals bezit, identiteit en eigenschappen – aan het zelf. uiteenzetten, als de kiem, de oorsprong en het fundamentele zaad waaruit beide bomen zijn ontsproten.
Het ene aspect van èneHet ik; de kern van de mens die de grondslag vormt voor het toe-eigenen van iets – zoals bezit, identiteit en eigenschappen – aan het zelf. is verbonden met profeetschap en het andere met filosofie.
Het eerste aspect, dat verband houdt met profeetschap, vormt de bron van ware dienaarschap. Met andere woorden, èneHet ik; de kern van de mens die de grondslag vormt voor het toe-eigenen van iets – zoals bezit, identiteit en eigenschappen – aan het zelf. ziet zichzelf als een dienaar, begrijpt dat het een Ander dient, en handelt overeenkomstig. Het begrijpt dat het een verwijzende betekenis heeft, en weerspiegelt daardoor de betekenis van een Ander.
Bovendien erkent het dat het een onzelfstandig bestaan heeft en enkel kan bestaan en voortbestaan door een Ander. Het is zich ervan bewust dat zijn eigenaarschap denkbeeldig is en dat het, enkel met de toestemming van zijn Eigenaar, een schijnbaar en tijdelijk eigenaarschap bezit.
Zijn werkelijkheid is als een schaduw: het is slechts een machteloze entiteit die tot het mogelijke behoort en enkel de afspiegeling vormt van de ware en noodzakelijke werkelijkheid. Zijn taak is bewust dienst te verrichten door te dienen als maatstaf en meetinstrument voor de eigenschappen en namen van zijn Schepper.
Zo hebben de profeten evenals de asfiyāDe ware onderzoeker en de ware geleerde te midden van de ewliyāDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt door middel van aanbidding en gehoorzaamheid.’s.’s en ewliyāDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt door middel van aanbidding en gehoorzaamheid.'s die de profeten volgen, vanuit dit aspect naar èneHet ik; de kern van de mens die de grondslag vormt voor het toe-eigenen van iets – zoals bezit, identiteit en eigenschappen – aan het zelf. gekeken en de waarheid begrepen. Ze hebben het gehele rijk overgelaten aan de Ware Eigenaar en zijn tot de overtuiging gekomen dat de Majesteitelijke Eigenaar noch in Zijn heerschappij, noch in Zijn goddelijkheid een deelgenoot of gelijke heeft. Hij heeft noch een assistent, noch een plaatsvervanger nodig en de sleutel tot alles ligt in Zijn hand. Hij heeft macht over alles. De oorzaken zijn niet meer dan zichtbare sluiers; de natuur behoort tot Zijn ewāmir-i tekwīniyyaBevelen en wetten van de Schepper aangaande het scheppen; ook wel natuurwetten genoemd. – een verzameling van Zijn wetten en een patroon waarop de manifestaties van Zijn macht zichtbaar worden.