De Wonderen van Muhammed (saw)
De verschillen in weergave, stijl en woordkeuze vormen in dat opzicht geen schade voor die gebeurtenis. Het komt zelfs voor dat een khaber-i wāhidEen betrouwbare overlevering die niet op het niveau van tewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden. is., onder bepaalde voorwaarden, de zekerheid van tewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden. uitdrukt. Het komt ook weleens voor dat een khaber-i wāhidEen betrouwbare overlevering die niet op het niveau van tewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden. is. een vorm van zekerheid overdraagt door middel van buitenstaande tekenen. Immers, de meeste berichten die betrekking hebben op de wonderen en op de bewijzen voor de profeetschap van Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt WesselāmVrede zij met jullieDe Eerbiedwaardige Boodschapper (saw). berusten op een sarīh, mānewī of stilzwijgende tewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden.. Hoewel een gedeelte daarvan echter op khaber-i wāhidEen betrouwbare overlevering die niet op het niveau van tewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden. is. berust en aangezien dat op gebied van de hadithwetenschappen de goedkeuring van de kritische deskundigen heeft verkregen, bevat het op zich een zekerheid als die van tewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden.. Een khaber-i wāhidEen betrouwbare overlevering die niet op het niveau van tewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden. is. die geanalyseerd, geverifieerd en geaccepteerd is door waarheidsgetrouwe hadithgeleerden, die tenminste honderdduizend hadithDe Islamitische overlevering betreffende de handelingen en uitspraken van profeet Muhammed (saw) uit hun hoofd kennen en als hāfizDegene die de gehele Koran uit zijn hoofd kent. worden genoemd, door godvrezende hadithgeleerden die gedurende vijftig jaar hun ochtendgebed met wudūDe kleine rituele wassing van een moslim, waarbij gedeeltes van het lichaam worden gewassen. van het nachtgebed hebben verricht, door geleerden en coryfeeën van de hadithwetenschappen, waaronder Bukhārī en Muslim als vooraanstaanden, de auteurs van de Kutūb-u Sitte-i HadīthiyyaDe Zes Hadith Verzamelingen, is niet minderwaardiger dan een tewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden.. Zij hebben zich immers inderdaad dermate intensief met de hadithDe Islamitische overlevering betreffende de handelingen en uitspraken van profeet Muhammed (saw) van Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt WesselāmVrede zij met jullieDe Eerbiedwaardige Boodschapper (saw). beziggehouden en zij zijn dermate gespecialiseerd ten aanzien van zijn wijze van uitdrukken, zijn verheven stijl en zijn expressieve uitingswijze, dat zij zich de bekwaamheid hebben verworven om “Dit kan geen hadithDe Islamitische overlevering betreffende de handelingen en uitspraken van profeet Muhammed (saw), geen uitspraak van de profeet zijn.” te kunnen zeggen, indien zij te midden van honderd ehadithDe islamitische overleveringen betreffende de handelingen en de uitspraken van profeet Muhammed (saw). één mewdū’ zouden zien. Zodoende weerden zij de zogenaamde hadithDe Islamitische overlevering betreffende de handelingen en uitspraken van profeet Muhammed (saw) af. Zij onderscheiden als een juwelier de parels, de hadithDe Islamitische overlevering betreffende de handelingen en uitspraken van profeet Muhammed (saw), en verwarren deze niet met de niet-profetische woorden. Er zijn slechts enkele onderzoekers, zoals Ibn-i Djewzī, die in hun kritische benaderingswijze zo ver gingen om zelfs sommige betrouwbare overleveringen als mewdū’ te bestempelen. Men kan echter niet zeggen dat iedere mewdū’ op grond van haar inhoud vals is, veeleer dient men te zeggen dat dit woord niet tot een hadithDe Islamitische overlevering betreffende de handelingen en uitspraken van profeet Muhammed (saw) behoort.