Dankbaarheid & Hebzucht
Bovendien laten deze gunsten die als levensonderhoud worden geschonken –naast hun tijdelijke smaak en genot– door middel van dankbaarheid een oneindige vreugde en genot verwerven. Dat wil zeggen dat ze ons herinneren aan de grenzeloos aangename aandacht en waardering van de vrijgevige Eigenaar van de schatkamers der barmhartigheid, waardoor we een glimp van de eeuwige vreugde van het paradijs al in deze wereld kunnen proeven. Inderdaad, terwijl levensonderhoud met dankbaarheid een kostbare, rijke en allesomvattende schat wordt, verliest het zijn waarde volledig door ondankbaarheid.
Zoals in Het Zesde Woord is verduidelijkt, wanneer het smaakvermogen functioneert omwille van Allah –dat wil zeggen wanneer het smaakvermogen wordt ingezet om dankbaarheid te uiten– fungeert dit smaakvermogen als een fijnproever en als een hooggewaardeerde en dankbare waarnemer van de talrijke gunsten van Allah de Barmhartige. Echter, wanneer dit smaakvermogen functioneert met als enig doel de bevrediging van menselijke lusten, dus als het uitsluitend gericht is op het consumeren van levensonderhoud zonder enige aandacht te schenken aan de verplichting tot dankbaarheid jegens de Schenker van levensonderhoud, zal dit smaakvermogen afdalen van de status van een hooggewaardeerde waarnemer naar die van een portier van de maag. Zoals het smaakvermogen als gevolg van ondankbaarheid naar een dergelijk niveau daalt, zo ook daalt zowel de waarde van het levensonderhoud zelf als die van anderen die net zoals het smaakvermogen verband houden met levensonderhoud, van het hoogste naar het laagste niveau. Ze raken verwijderd van hun oorspronkelijke bestaansreden, wat tegenstrijdig is met de wijsheid van de Schepper van het universum.