De Wonderen van Muhammed (saw)

Het tweede punt 

 

Aangezien in de tijd van Musa (as) magie in hoog aanzien stond, vonden zijn meest belangrijke wonderen binnen soortgelijk verbanden plaats. En aangezien in de tijd van Isa (as) de geneeskunde in hoog aanzien stond, geschiedden zijn meeste wonderen binnen het kader daarvan. Evenzo bestonden er in de tijd van Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt Wesselām op het Arabische schiereiland vier zaken waaraan hoge waarde werd toegekend. 

 

Ten eerste: eloquentie en welsprekendheid.

Ten tweede: poëzie en de kunst van voordragen.

Ten derde: waarzeggerij en het verkondigen vanuit ghayb.

Ten vierde: kennis van historische gebeurtenissen en kennis van kosmische ontwikkelingen.

 

Voorwaar, toen de Koran aan het licht kwam, daagde hij iedereen van deze vier groepen uit. 

 

Aanvankelijk waren de taalkundigen en de woordkunstenaars buitengewoon onder de indruk van de Koran. Zij onderworpen zich aan hem en luisterden naar de teksten in verwondering.

 

De kenners van de dichtkunst en de voordrachtskunst, dus degenen die onberispelijk en in een volmaakte vorm een redevoering kunnen houden en een goed gedicht kunnen vervaardigen, waren dermate verbaasd dat zij zich sprakeloos in de vingers beten. Hun allermooiste in goud geschreven gedichten en hun beroemde ‘Zeven gedichten’, die ze met trots aan de muren van de Kaba hingen, haalden ze van deze muren af omdat ze hun waarde hadden verloren.

 

Bovendien bracht de Koran de waarzeggers en de magiërs tot zwijgen. Hij verhinderde het verkrijgen van berichten vanuit ghayb en liet de engelen hun djinns verdrijven. Zodoende maakte hij een einde aan waarzeggerij. De Koran bevrijdde de deskundigen van bijgeloof en verzinsels over de geschiedenis van volkeren uit lang vervlogen tijden en over de ontwikkelingen in de wereld en in de kosmos. Hij onderrichtte hen in plaats daarvan over de werkelijke historische gebeurtenissen en schonk hen de verlichtende kennis over de ontwikkelingen in de kosmos.

 

Zo stelden dus degenen die deze vier soorten kennis bezaten zich in volledige hoogachting voor de Koran nederig op en werden zijn studenten. Niemand van hen heeft er ooit ook maar een moment aan gedacht zijn stem tegen een van zijn soera’s te verheffen.