De Wonderen van Muhammed (saw)

De Koran wordt ten gevolge van intuïtie, perceptie en overtuiging, die via talloze verschillende verwijzingen en kenmerken zijn ontwikkeld, zowel door mensen alsmede door djinns en engelen hooggewaardeerd. Immers, wanneer hij wordt gereciteerd, verzamelen zij zich vol verlangen rondom hem, als nachtvlinders rondom een licht.

 

De Koran is niet alleen een zuivere openbaring, maar wordt eveneens door verstandelijke bewijzen versterkt en bevestigd. De unanimiteit van de volmaakte deskundigen vormt hiervan inderdaad een bewijs. Vooraanstaanden te midden van de geleerden van ilm-i kelām en eveneens geniale filosofen, zoals ibn Sina (Avicenna) en ibn Rushd (Averroes), hebben via hun eigen methoden en onderzoeken unaniem de principes van de Koran bewezen.

 

Bovendien wordt de Koran bevestigd door degenen die zuiver van hart zijn, indien zij niet lijden aan stoornissen en afwijkingen. Immers, men ondervindt vrede in de ziel en rust in het hart alleen via zijn verlichting. Dat houdt in dat allen die een zuiver hart bezitten, op basis van de getuigenis van vrede in hun ziel, de Koran bevestigen. 

 

Inderdaad, hun aard geeft aan de Koran het volgende toe: “Zonder jou zal onze aard haar volmaaktheid niet bereiken.” Dit feit hebben wij in vele verhandelingen bewezen.

 

Bovendien is de Koran heel duidelijk een eeuwig en duurzaam wonder. Hij verkondigt te allen tijde dat hij een wonder is. In tegenstelling tot alle andere wonderen is hij niet vergankelijk, niet eindig na verloop van tijd.

 

Bovendien bevindt zich in de onderwijzing van de Koran een dermate uitgestrekte ruimte van bevatting, dat zowel Djibrīl (as) als een klein kind naast elkaar die onderwijzing kunnen beluisteren en hun eigen aandeel daarin kunnen nemen. Zelfs de meest vooraanstaande filosofen, zoals ibn Sina, lezen met een ondeskundige zij aan zij knielend dezelfde les en ontvangen daarvan elk hun eigen aandeel. Waarlijk, het kan zelfs gebeuren dat die ondeskundige dankzij zijn sterke en zuivere īmān deze les zich meer ter harte kan nemen dan ibn Sina.