De Wonderen van Muhammed (saw)
Volgens de tweede, minder geaccepteerde gedachtegang wordt het door mensen weliswaar mogelijk geacht om iets tegenover een soera van de Koran op te stellen. Echter, Allah de Rechtvaardige heeft dit niet toegelaten, hetgeen eveneens als een wonder van Ahmed (saw) is gemanifesteerd. Zo zou bijvoorbeeld een man weliswaar kunnen opstaan, maar wanneer een profeet zou zeggen “Je kan niet meer opstaan” en als die man dan daadwerkelijk niet meer zou kunnen opstaan, is er sprake van een wonder. Deze minder geaccepteerde gedachtegang wordt ‘MedhebEen Islamitische wetschool die gevormd is door mensen die de interpretaties en oordelen van bepaalde mudjtehidīnGrote interpretatoren van de Islamitische wetten. aannemen, aangaande de details van het praktiseren van de Islamitische wetgeving.-i Sarfe’ genoemd. Dat wil zeggen dat Allah de Rechtvaardige de mensen en de djinnsGeestelijke wezens die van rookloos vuur geschapen zijn. niet heeft toegestaan om iets te vervaardigen dat gelijkwaardig zou staan aan een enkele soera. Indien Hij dat wel zou hebben toegelaten, zouden mensen en djinnsGeestelijke wezens die van rookloos vuur geschapen zijn. iets gelijkwaardigs aan een soera naar voren hebben gebracht. Voorwaar, volgens deze tweede gedachtegang is de volgende uitspraak van de geleerden een feit: “Zij kunnen zelfs niet tegen een enkel woord van de Koran iets inbrengen, geen alternatief bieden.” Immers, aangezien Allah de Rechtvaardige hen dat omwille van een wonder niet heeft toegelaten, zijn zij niet in staat om hun mond te openen. En zelfs indien zij het wagen om hun monden te openen, dan nog zouden zij zonder toestemming van Allah nooit een gelijkwaardig woord kunnen uitbrengen.
Echter, de geformuleerde gedachtegang van de geleerden, die de heersende en de meest geaccepteerde gedachtegang aannemen, heeft een fijnzinnig aspect. De zinnen en de woorden van de Koran hebben allen betrekking op elkaar, vertonen onderlinge verbanden. Soms komt het voor dat één woord met tien andere plekken in verbinding staat. Daarbij kan deze verbinding tien verschillende betrekkingen hebben en tegelijkertijd tien verschillende aspecten van subtiliteiten met betrekking tot eloquentie bevatten. Wij hebben in de tefsīrInterpretatie van de Koran. ‘Ishārātul-I’djāz’ (De tekenen van de wonderbaarlijkheid) enkele voorbeelden van dergelijke fijnzinnigheden in sommige zinnen van soera Fātiha en soera Baqara aangetoond.