Een Reis naar het Bestaan van de Schepper

Als je nu deze verborgen heerser niet erkent, dan moet je alle bekwaamheid, kunstvaardigheid en perfectie van deze heerser die je in de stenen, in de aarde, in de dieren en in de mensen van dit land aanschouwt één voor één aan deze schepselen zelf toeschrijven. Dan moet je wel geloven dat, in plaats van één wonderen verrichtende heer -wat je misschien als onredelijk beschouwt- miljarden wonderen verrichtende schepselen en objecten -hoewel ze tegengesteld aan elkaar en gelijk aan elkaar zijn- de oorzaak zijn, zodat de ordening niet verstoord wordt en het land niet in verwarring raakt. Wanneer er echter in dit grote land twee machten zouden regeren, zou dit verwarring veroorzaken. Als er bijvoorbeeld twee dorpshoofden in één dorp zouden zijn, twee gouverneurs in één stad, of twee heersers in één land, zou dit de orde volledig verstoren. Laat staan wat er zou gebeuren als er talloze absolute heersers zouden zijn.

 

 

Het Vijfde Bewijs

 

O jij argwanende vriend! Kom en aanschouw de versieringen van dit overweldigende paleis, de schoonheden van deze stad, de ordening van dit land, en overdenk de kunstwerken van deze wereld. Kijk! Als deze versieringen, schoonheden, ordening en kunstwerken niet aan de verborgen heerser die oneindige wonderen en bekwaamheden bezit zouden worden toegeschreven, maar aan verstandeloze oorzaken, blind toeval of dove krachten, dan zou het noodzakelijk zijn dat alles in dit land -zelfs iedere steen en iedere plant- zo'n wonderbaarlijke versierder en zo’n buitengewone schrijver zou moeten zijn, dat zij in één enkele letter duizend boeken kunnen schrijven en in één enkele versiering miljoenen kunstwerken tevoorschijn kunnen brengen.

 

Kijk dan eens naar deze stenen.[1] Elke steen verbergt de versieringen van het hele paleis, de wetten van de ordening van de hele stad en het programma voor de inrichting van het hele land. Dit betekent dat de vervaardiging van dergelijke versieringen even wonderbaarlijk is als de vormgeving van het hele land. Aldus dient iedere versiering en ieder kunstwerk als een verkondiging en een zegel van die verborgen heerser.



[1] Dit verwijst naar de mens als de vrucht van de boom der schepping, evenals naar de vrucht die de inhoudsopgave van zijn eigen boom in zich draagt. Immers, wat de pen van de goddelijke macht in het universum -dat als een groot boek dient- heeft geschreven, is ook in samengevatte vorm in elk afzonderlijk mens ingeschreven. Wat de goddelijke pen volgens qàder in een reusachtige boom heeft geschreven, is ook in haar kleine vrucht ingeschreven.