33 Vensters naar het Bestaan van Allah
Het Drieëntwintigste Venster
اَلَّذِى خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيٰوةَ Hij Die de dood en het leven heeft geschapen. – De Koran 67:2 [Hij] Die de dood en het leven schiep… - De Koran 67: 2
Te midden van alle wonderlijke werken van de goddelijke macht is het leven het meest verlichte en het mooiste. Het is tevens het sterkste en meest schitterende bewijs van de eenheid van Allah. Bovendien is het de meest omvattende en heldere spiegel van de manifestaties van samediyyaHet attribuut van Allah van niemand en niets afhankelijk is, maar iedereen en alles wel afhankelijk is van Hem.. Inderdaad, het leven getuigt op zichzelf van Hayy-i QayyūmAllah, Die de Levende is en het leven schenkt, en Die alle schepselen in bestaan houdt., samen met al Zijn namen en eigenschappen. Want het leven is als een stralend licht en een elixer dat een mengsel is van vele eigenschappen. Zoals het licht zeven kleuren in zich verenigt en een elixer diverse ingrediënten omvat, zo is het leven een waarheid die uit vele eigenschappen is samengesteld. Een deel van deze eigenschappen ontwikkelt en ontplooit zich dankzij de gevoelens en wordt zichtbaar, terwijl de meeste als gevoelens verschijnen en zichzelf via het leven kenbaar maken.
Bovendien omvat het leven de voorziening, genade, hulp en wijsheid die zichtbaar zijn in het beheer en bestuur van het universum. Het is alsof het leven deze eigenschappen met zich meedraagt en verspreidt naar elke plek waar het aanwezig is. Bijvoorbeeld, wanneer het leven een lichaam of wezen binnengaat, manifesteert de naam el-HakīmAllah, Wiens wijsheid oneindig is; de Alwijze.Allah; De Alwijze; Allah, Wiens wijsheid oneindig is. (de Alwijze) zich en ordent en richt dit verblijf (lichaam) met wijsheid in. Tegelijkertijd verschijnt de naam el-KerīmAllah; de Vrijgevige.De Vrijgevige (de Vrijgevige), die dit verblijf naar de behoeften van het wezen versiert en vervolmaakt. Op hetzelfde moment straalt de naam er-RahīmDe GenadevolleDe Genadevolle., die het leven met talloze zegeningen begenadigt om het te laten voortleven en vervolmaken. Evenzo verschijnt de naam er-RezzāqVoorzienerDe Voorziener om voor het voortbestaan en de ontwikkeling van dit leven de noodzakelijke materiële en spirituele voeding te verschaffen, waarvan een deel in het lichaam wordt opgeslagen.
Aldus fungeert het leven als een brandpunt waarin verschillende eigenschappen in elkaar overvloeien, elkaar doordringen en zelfs één met elkaar worden. Het leven is daardoor tegelijkertijd een manifestatie van kennis, macht, wijsheid, barmhartigheid, en meer. Zo weerspiegelt het leven, met zijn omvattende aard, de wezenlijke attributen van de Heer en fungeert het als een spiegel van samediyyaHet attribuut van Allah van niemand en niets afhankelijk is, maar iedereen en alles wel afhankelijk is van Hem.. Daarom heeft Zāt-i Wādjibul-WudjūdAllah, Wiens bestaan noodzakelijk en Wiens non-existentie onmogelijk is, Die Hayy-i QayyūmAllah, Die de Levende is en het leven schenkt, en Die alle schepselen in bestaan houdt. is, het leven in overvloed geschapen en verspreid. Hij heeft alles rondom het leven verzameld en dienstbaar gemaakt aan het leven, omdat de taak van het leven groots is. Inderdaad, het zijn van de spiegel van samediyyaHet attribuut van Allah van niemand en niets afhankelijk is, maar iedereen en alles wel afhankelijk is van Hem. is geen eenvoudige of gewone taak.
Waarlijk, de talloze nieuwe levensvormen die we voortdurend om ons heen zien, evenals de essentie en oorsprong van het leven, namelijk de ziel, worden in een oogwenk uit het niets geschapen en gezonden. Dit toont, zoals stralen op het bestaan van de zon wijzen, op onmiskenbare wijze het noodzakelijke bestaan, de heilige eigenschappen en de schone namen van Zāt-i Wādjibul-WudjūdAllah, Wiens bestaan noodzakelijk en Wiens non-existentie onmogelijk is, Hayy-i QayyūmAllah, Die de Levende is en het leven schenkt, en Die alle schepselen in bestaan houdt..
Aldus, wie de zon niet erkent, wordt gedwongen het licht dat de dag vult te ontkennen. Evenzo, wie Shems-i EhadiyyaDe eenheid van Allah die zich in elk afzonderlijk bestaan manifesteert., Die Hayy-i QayyūmAllah, Die de Levende is en het leven schenkt, en Die alle schepselen in bestaan houdt., Muhyī en Mumīt is, niet erkent, dient het bestaan van alle levenden die de aarde vullen – en zelfs alle levenden van het verleden en de toekomst – te ontkennen. Zo iemand zakt honderd graden lager dan een dier en valt van de rang van het leven naar een onwetende, levenloze en zielloze toestand, geheel verstoken van enig inzicht.