33 Vensters naar het Bestaan van Allah

Net zoals de wonderlijke kunst en versieringen in het gevolg de oorzaken afwijzen en verwijzen naar Wādjibul-Wudjūd, Die zowel de oorzaken als hun gevolgen schept, en in overeenstemming met het geheim achter

وَاِلَيْهِ يُرْجَعُ اْلاَمْرُ كُلُّهُ

aan Hem toekennen, zo tonen eveneens de resultaten, doelen en voordelen die zichtbaar zijn in de gevolgen, zonder enige twijfel, dat deze achter de sluier van de oorzaken de handelingen zijn van de Vrijgevige Heer, de Barmhartige Alwijze. Want het is duidelijk dat verstandeloze oorzaken geen doelen bedenken of ernaartoe werken. Toch zien we dat elk schepsel dat tot bestaan komt, niet één doel dient, maar eerder vele doelen, vele voordelen en vele wijsheden met zich meebrengt. Dit toont aan dat een Alwijze en Vrijgevige Heer deze schepselen schept en de voordelen die, vanuit een ogenschijnlijke beschouwing, door hen worden gebracht als hun bestaansreden maakt. Neem bijvoorbeeld regen: het valt naar beneden. Het is bekend hoe ver de oorzaken die ogenschijnlijk regen voortbrengen, verwijderd zijn van het denken aan dieren, medelijden met hen hebben en hen barmhartig tegemoet treden. Dit toont aan dat de regen, door de wijsheid van een Barmhartige Schepper Die de dieren heeft geschapen en hun levensonderhoud garandeert, aan hen te hulp wordt gezonden. Aangezien zij rijkelijk veel sporen van barmhartigheid en voordelen in zich herbergt, lijkt het alsof de barmhartigheid in de vorm van regen zichtbaar is geworden en druppel voor druppel neerkomt.

 

Bovendien wijzen alle sierlijke planten en dieren met hun versieringen en pracht, die een glimlach tonen op het gezicht van de schepping, onmiskenbaar op het noodzakelijke bestaan en de eenheid van Zāt-i zul-Djelāl, Die achter de sluier van het verborgene, door middel van deze sierlijke en prachtige kunstwerken, Zichzelf bekendmaakt, Zich geliefd maakt en Zich laat erkennen. Aldus wijzen de sierlijke verschijningen en indrukwekkende kenmerken van de schepping zeker op eigenschappen, zoals zichzelf kenbaar maken en geliefd willen worden. En deze eigenschappen getuigen ongetwijfeld van het noodzakelijke bestaan en de eenheid van de Almachtige Schepper, Die zowel Wadūd als Māruf is.

 

Kortom, aangezien de oorzaak zeer simpel en zwak is, terwijl het gevolg dat eraan wordt toegeschreven zeer kunstzinnig en waardevol is, wijst dit de oorzaak af. Bovendien wijst het doel en het voordeel van het gevolg, dat onmogelijk aan onwetende en levenloze oorzaken kan worden toegeschreven, op een Alwijze Schepper. Tevens verwijzen de versieringen en verfijningen van het gevolg naar een Alwijze Schepper, Die Zijn macht toont aan bewuste wezens en Zichzelf geliefd maakt.

 

O jij hulpeloze aanbidder van oorzaken! Hoe en waarmee kun je deze drie belangrijke waarheden uitleggen? Hoe kun je jezelf nou misleiden? Als je wijsheid bezit, scheur dan de sluier van de oorzaken. Zeg: 'Hij is Eén, Hij heeft geen deelgenoten,' en bevrijd jezelf van eindeloze twijfels.