33 Vensters naar het Bestaan van Allah

Bovendien tonen de oprechte aanbiddingen van de oprechte dienaren, evenals de zegeningen, smeekbeden, spirituele ontdekkingen en keshfiyāt die hieruit voortvloeien, wederom het noodzakelijke bestaan en de eenheid van Mawdjud-i Lam yezel, Mahbūb-i Lā yezāl, en de volmaaktheid van Zijn heerschappij.

 

Vanuit deze drie invalshoeken wordt inderdaad een zeer groot en verlichtend venster naar de eenheid van Allah geopend.

 

 

Het Tiende Venster

وَ اَنْزَلَ مِنَ السَّمَاۤءِ مَاۤءً فَاَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ وَسَخَّرَلَكُمُ الْفُلْكَلِتَجْرِىَ فِى الْبَحْرِ بِاَمْرِهِ وَسَخَّرَلكُمُ اْلاَنْهَارَ وَسَخَّرَلَكُمُ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ دَاۤئِبَيْنِ وَسَخَّرَلَكُمُ الَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَاٰتٰيكُمْ مِنْ كُلِّ مَاسَاَلْتُمُوهُ وَاِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللّٰهِ لاَ تُحْصُوهَا

De samenwerking, wederzijdse hulpverlening en onderlinge steun van al het bestaan in dit universum tonen aan dat alle schepselen onder de zorg en voorziening staan van één enkele Voorziener, onder het beheer van één enkele Bestuurder en onder de heerschappij van één enkele Heerser, en de dienaren zijn van één enkele Meester. Immers, vanaf de zon, die op bevel van de Heer de levensbehoeften van de levende wezens op aarde bereidt, en de maan, die als een kalender dient, tot aan het licht, de lucht, het water en het voedsel, die ter hulp snellen naar de levende wezens; en de planten, die de dieren te hulp schieten; en de dieren, die de mensen te hulp komen; zelfs de lichaamsdelen, die elkaar helpen; en zelfs de voedseldeeltjes, die de cellen in het lichaam te hulp komen — dit alles geschiedt volgens een universele wet van samenwerking.

 

Het feit dat deze levenloze en onbewuste wezens elkaar helpen, elkaars noodkreet beantwoorden en elkaar versterken op een uiterst wijze en genadige manier, onder een wet van vrijgevigheid, mededogen en barmhartigheid, toont onmiskenbaar aan dat zij dienaren, functionarissen en scheppingen zijn van de ene en unieke Wāhid-i Ahad, Ferd-i Samed, Qadīr-i Mutlaq, Alīm-i Mutlaq, Rahim-i Mutlaq en Kerim-i Mutlaq.

 

Dus, o arme, verloren filosoof! Wat heb je te zeggen over dit overtuigende venster? Kan jouw toeval zich hierin mengen?