33 Vensters naar het Bestaan van Allah
Dit betekent dat alle voorbijgaande lentes, als wonderen van Allah’s macht, met de schepselen erin, getuigen van de toekomstige lentes en de levendige aardoppervlakte, eveneens als wonderen van Allah’s macht, samen met de levende schepselen die daarop tijdens die lentes zullen verschijnen. Zodoende wijzen zij in een bredere context, op heldere wijze en in krachtige mate, op het noodzakelijke bestaan, de eenheid en de eeuwigheid van een Sāni-i zul-DjelālAllah, Die met uiterst kunstzinnigheid schept en Wiens grootheid en verhevenheid grenzeloos is., een Qadīr-i zul-KemālAllah, Die over alles de macht heeft en Wiens volmaaktheid grenzeloos is., een Qayyūm-i BāqīDe EeuwigeAllah, Die alle schepselen in bestaan houdt en Wiens bestaan eeuwig is. en een Shems-i SermèdīAllah, Wiens bestaan voortdurend is, Die ongebonden is aan materie en tijd en Die de bron is van alle verschijningen..
Zij tonen een dermate helder bewijs dat men met absolute zekerheid gedwongen is te zeggen: ‘Ik geloof in Allah, de Ene en Unieke.’
Kortom, net zoals het geheim achter het vers
وَيُحْيى اْلاَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا En Hij brengt de aarde tot leven na haar dood. – De Koran 30:19
aanduidt, getuigt de levende aarde gedurende elke lente van haar Schepper. Evenzo richt zij, door haar dood, de blik op de wonderlijke werken van Zijn macht, die aan de twee zijden van de tijd zijn gerangschikt: zowel in het verleden als in de toekomst. Zo toont zij in plaats van één lente duizenden lentes. In plaats van één wonder wijst zij op duizenden wonderen van goddelijke macht. En elke lente uit het verleden getuigt zelfs sterker dan deze huidige lente. Want niet alleen zij verdwijnen, maar ook de uiterlijke oorzaken; op hun plaats zijn anderen gekomen die op hen lijken. Dit toont aan dat de uiterlijke oorzaken geen enkele invloed uitoefenen op het scheppen; het is alleen een Qadīr-i zul-DjelālAllah, Die over alles de macht heeft en Wiens grootsheid en verhevenheid grenzeloos is. Die hen schept en hen, met Zijn wijsheid, door middel van de oorzaken naar ons toezendt. En de levende aangezichten van de aarde, die in de toekomst zullen worden gerangschikt, getuigen op een nog helderdere manier. Want zij zullen opnieuw, uit het niets en uit het niet-zijn, worden geschapen, naar hun bestemmingen worden gestuurd, taken vervullen en vervolgens weer worden weggezonden.
O jij achteloze, die vastklampt aan de natuur en bijna verdrinkt in haar moeras! Hoe kan iets dat geen spirituele, wijze en machtige hand bezit, die zowel het verleden als de toekomst kan bereiken, ingrijpen in het leven van deze aarde? Kunnen toeval en natuur, die net als jij slechts 'uiterst betekenisloos' zijn, hieraan bijdragen? Als je gered wilt worden uit dit moeras, zeg dan: ‘De natuur is hooguit een register van de goddelijke macht, en toeval is slechts een sluier die onze onwetendheid bedekt over de verborgen wijsheid van Allah.’ Wend je tot de waarheid.