33 Vensters naar het Bestaan van Allah

Het Vijfentwintigste Venster

Een geslagene wijst onvermijdelijk op degene die slaat. Een kunstwerk kan niet bestaan zonder een kunstenaar. Een kind vereist een ouder. Het lagere veronderstelt het hogere, en zo verder. Al deze eigenschappen behoren tot de relatieve zaken, waarbij het ene niet kan bestaan zonder het andere. Evenzo wijst de imkân (de mogelijkheid) die zichtbaar is in zowel de individuen en onderdelen als in het geheel van het universum, op wudjûb (de noodzakelijkheid). Iedere reactie die zij vertonen, wijst op het bestaan van een handeling. En het feit dat zij geschapen zijn, wijst op de waarheid van het scheppen. De veelheid en samenstelling die in hen allen te zien is, vereist een eenheid.

 

En de noodzakelijkheid, de handeling, de waarheid van het scheppen en de eenheid vereisen duidelijk de aanwezigheid van Degene Die deze eigenschappen bezit, Degene Die niet tot het mogelijke behoort, niet onderworpen is aan handelingen, niet samengesteld, veelvuldig of geschapen is, maar een noodzakelijk bestaan heeft, de enige Schepper is en de dader van de handelingen. Daarom getuigen alle mogelijkheden, alle reacties die worden vertoond tegenover een handeling, alle geschapenheden, en alle veelheden en samenstellingen in het universum onmiskenbaar van Zāt-i Wādjibul-Wudjūd, Die Fa’ālun limā Yurid, Khāliq-i kull-i shey en Wāhid-i Ahad is.

 

Kortom, mogelijkheid wijst op noodzakelijkheid, een handeling op reactie en veelheid op eenheid. Het bestaan van het ene getuigt van het bestaan van het andere. Evenzo wijzen de eigenschappen die in de schepselen te zien zijn, zoals geschapenheid en afhankelijkheid van onderhoud, duidelijk op de eigenschappen die betrekking hebben op het scheppen en voorzien. Deze eigenschappen getuigen zonder twijfel en noodzakelijkerwijs van het bestaan van Sāni-i Rahim, Die zowel er-Razzāq als el-Khallāq is. Aldus getuigt elk bestaan, met de tongen van de honderden eigenschappen die het in zich draagt, van de honderden schone namen van Zāt-i Wādjibul-Wudjūd. Indien men deze getuigenissen niet wil aannemen, dan dient men alle verschillende eigenschappen van al het bestaan te ontkennen.