33 Vensters naar het Bestaan van Allah
Hierop zeggen wij: in plaats van de keten van oorzaken te doorbreken bij het begin van de schepping en terug te gaan tot de eerste oorzaak, is het eenvoudiger en duidelijker om in alles direct de unieke stempel van de Schepper van alle dingen te zien.
Met de zegening van de Koran berusten alle vensters in deze verhandeling en de overige bewijzen van de eenheid van Allah in de Risale-i Nur op deze gedachtegang. Bovendien heeft het begrip imkānDe toestand waarbij de existentie en non-existentie van alles in de mogelijkheid ligt en alleen op bevel van de Schepper tot stand kan komen. een onbeperkte reikwijdte en verwijst het met ontelbare aspecten naar het bestaan van Wādjibul-WudjūdAllah, Wiens bestaan noodzakelijk en Wiens non-existentie onmogelijk is. Hoewel de methode van de geleerden van ilm-i kalām -die de keten van oorzaken doorbreken- breed en stevig is, is het daar niet uitsluitend toe beperkt.
Integendeel, er zijn talloze manieren die ons naar de kennis van Wādjibul-WudjūdAllah, Wiens bestaan noodzakelijk en Wiens non-existentie onmogelijk is leiden. Dit kan als volgt worden uitgelegd: alles wat bestaat bevindt zich te midden van oneindige mogelijkheden, wegen en richtingen tijdens het proces van ontstaan, het verkrijgen van eigenschappen en voortbestaan. Toch zien we dat het uit deze eindeloze mogelijkheden de meest passende en de beste mogelijkheid kiest in zijn bestaan. Elke eigenschap van hem wordt op een specifieke manier gegeven die overeenkomt met zijn aard. Zelfs de veranderingen in eigenschappen en toestanden tijdens de duur van zijn bestaan worden met precisie en op een bij hem passende wijze toegewezen. Aldus geschiedt dit alles door de wil van een Bepaler, de keuze van een Voorkeur Gever en het scheppen van de Alwijze Schepper, Die het te midden van oneindige mogelijkheden op de meest doordachte weg leidt en met de meest passende eigenschappen en toestanden bekleedt.
Vervolgens haalt Hij het uit zijn geïsoleerde staat en maakt het tot een deel van een samengesteld lichaam, waardoor de mogelijkheden nog verder toenemen. Het kan immers in dit lichaam in duizenden verschillende toestanden bestaan. Toch wordt uit deze eindeloze mogelijkheden een specifieke toestand gekozen, opdat het belangrijke resultaten en voordelen kan brengen en in dit lichaam zijn taken en opdrachten kan vervullen. Vervolgens wordt dat lichaam weer tot een deel van een ander lichaam gemaakt, waarbij de mogelijkheden nog verder toenemen. In dit nieuwe lichaam kan het immers opnieuw op duizenden manieren bestaan. Toch wordt er wederom een specifieke toestand gekozen, waarmee essentiële taken worden uitgevoerd, en zo gaat het verder.