33 Vensters naar het Bestaan van Allah
Het Zesentwintigste Venster[1]
De voortdurend vernieuwende en voorbijgaande schoonheid en pracht op de schepselen in het universum tonen aan dat ze slechts een soort schaduw zijn van de manifestaties van een eeuwige schoonheid. Zoals de belletjes op het oppervlak van een rivier, die glanzen en verdwijnen, gevolgd door andere die op dezelfde manier oplichten en daarmee aantonen dat ze spiegels zijn van de stralen van een voortdurende zon, zo wijzen ook de lichtflitsen van schoonheid op de voorbijgaande schepselen in de stromende rivier van de tijd op een voortdurende schoonheid en zijn ze een teken daarvan.
Daarnaast wijst de diepgaande liefde die in het hart van het universum brandt op het bestaan van een voortdurende Geliefde. Zoals iets dat niet inherent is aan de aard van een boom niet wezenlijk aanwezig kan zijn in zijn vrucht, zo toont de diepgewortelde goddelijke liefde in de gevoelige vrucht van de boom van het universum, namelijk de mensheid, aan dat ware liefde en genegenheid –zij het in verschillende vormen– in het gehele universum aanwezig zijn. Aldus wijst deze ware liefde en genegenheid in het hart van het universum op een eeuwige Geliefde.
Bovendien tonen de op velerlei manieren verschijnende aantrekkingen in het wezen van het universum aan wakkere harten dat ze voortkomen uit de aantrekking van een eeuwige aantrekkende Waarheid. Ook verklaart de meest gevoelige en verlichte categorie van schepselen, namelijk degenen die ehl-i kashfDe hoge spirituele niveaus bereikte mensen die met de toestemming van Allah tot een bepaalde punt sommige gebeurtenissen en zaken met betrekking tot het verborgene kunnen waarnemen. en ewliyāDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt door middel van aanbidding en gehoorzaamheid. zijn, unaniem – steunend op hun ervaringen en spirituele waarnemingen – dat zij worden vereerd met de manifestaties en verschijningen van Djemīl-i zul-DjelālAllah, Wiens pracht oneindig is en Wiens grootheid en verhevenheid grenzeloos.. Daarnaast berichten zij unaniem dat zij met hun spiritualiteit hebben beseft hoe Deze Djelīl-i zul-DjemālAllah, Wiens grootsheid en verhevenheid grenzeloos en Wiens pracht oneindig is. Zichzelf kenbaar maakt en geliefd doet worden. Dit alles getuigt zonder enige twijfel van het bestaan van Zāt-i Wādjibul-WudjūdAllah, Wiens bestaan noodzakelijk en Wiens non-existentie onmogelijk is, Djemīl-i zul-DjelālAllah, Wiens pracht oneindig is en Wiens grootheid en verhevenheid grenzeloos., en van het feit dat Hij Zichzelf kenbaar maakt aan de mensen.
Bovendien toont de esthetische en decoratieve schrijfwijze, zichtbaar op het gezicht van het universum en de schepselen, duidelijk de schoonheid van de Namen van Degene Die deze pen hanteert.
Zie nu hoe de schoonheid op het gezicht van het universum, de liefde in zijn hart, de aantrekkingen in zijn borst, de spirituele ontdekkingen en waarnemingen in zijn ogen, en de pracht en versiering in zijn delen een uiterst subtiel en stralend venster openen. Hierdoor tonen zij een Djemīl-i zul-DjelālAllah, Wiens pracht oneindig is en Wiens grootheid en verhevenheid grenzeloos., Wiens alle Namen schoon zijn, een Mahbūb-i Lā yezālAllah, de ware geliefde Wiens bestaan nooit en nimmer verdwijnt., en een Mabud-i Lem yezelAllah, de enige Die aanbeden kan worden en Wiens bestaan nooit en nimmer beëindigt. aan wakkere geesten en harten.
O achteloze mens, die worstelt in de duisternis van materialisme, argwaan en verstikkende twijfels! Kom tot jezelf en verhef je hieruit op een wijze die een mens waardig is. Kijk door deze vier openingen, zie de schoonheid van de eenheid, verkrijg het volmaakte geloof en word een ware mens!
[1] Dit Venster is niet voor iedereen bestemd; het is bedoeld voor degenen die Allah met hun hart naderen en Hem liefhebben.